Skandia map

Stöd Skandia

Tillsammans kan vi hålla Gunnar Asplunds Skandia vid liv, och lyfta biografen till att bli en nationalscen för film i Sverige.

Gunnar Asplunds handmålade vision för Skandia-teatern, från 1923.

Ert överväldigande stöd gav oss mod och kraft att ta steget att försöka rädda Skandia, och vi är evigt tacksamma till er! Vårt första mål är nu nått: vi har säkrat kontraktet. Biografen kommer alltså inte stängas och vi får flytta in, men det är bara det första steget. Nu har vi grönt ljus till att faktiskt kunna börja införskaffa allt från biografteknik, konferensutrustning, högtalare och förstärkare till popcornmaskin och kylskåp för att hålla läsken kall – det är alltså många bitar kvar för att putsa upp Skandia till dess forna glans.

 

Vi behöver därför samla in en betydande summa – helst ända upp till 10 miljoner kronor från olika källor – så som offentligt stöd, stiftelser, företag, men också din generositet. I vintras kunde vi nå vårt inledande mål på Gofundme med er hjälp, men vår vision sträcker sig till att göra Bio Skandia till Sveriges nationalscen för film. För att nå det behöver vi göra fortsatta investeringar i IT, installation av projektorer som möjliggör visning av 16, 35 och 70mm-filmer.

 

Utmaningen är att få Skandia att blomstra på lång sikt – och vi kan tillsammans göra det möjligt. Inget bidrag är för litet, hjälp oss hålla Skandia vid liv!

 

Tillsammans kan vi hålla Skandia vid liv

 

ASPLUNDS VISION

 

Asplund själv valde en mer avskalad, skandinavisk twist på 20-talets förgyllda och pråliga stumfilmssalonger. I likhet med Stadsbiblioteket, som invigdes fem år senare, centrerade han upplevelsen kring det innersta rummet som öppnar upp sig efter en mer blygsam foajé. Då pryddes salongens välvda djupblå tak av sidenklädda ljusglober som släcktes en efter en inför föreställningen, inspirerat av arkitektens stjärnklara festnätter i Taormina på Sicilien.

 

Väggarna utsmyckades av flera av 20-talets främsta unga konstnärer såsom Stig Blomberg, Hilding Linnqvist, Leander Engström och Alf Munthe. Här syns motiv från Shakespeare, dåtidens Hollywood och fyra olika religioner. Även arkitekten själv finns avbildad med penna och linjal på broderierna längs läktarna, som tog 48 sömmerskor tre månader att färdigställa. Bioduken flankeras av Adam och Eva som vaktar porten till paradiset bakom ridån, medan ormen agerar ledstång upp till balkongen. Skandia blev på så vis en filmens lustgård i Stockholms innerstad.

Himlavalvet i Skandias salong, med Fru Luna på orgelbasunen tittandes över publiken. Foto: Lasse Olsson

 

1926 installerades en Wurlitzer-orgel som genom en hydraulisk anordning lyftes upp genom golvet, med organisten iklädd vit smoking bakom tangenterna. Orgeln finns i dag bevarad i restaurerat toppskick i Reaktorhallen på KTH. Själva Skandiabiografen har däremot behandlats mer styvmoderligt genom åren då bion tvingats genomlida en rad mer eller mindre hårdhänta ansiktslyft för att tillpassas nya tiders trender. Under det sena 80-talet påbörjades till slut det mångåriga arbetet att återställa den då nedgångna biografen till Asplunds forna vision, under eldsjälen Mats Kullanders ledning, och 1991 återfick bion namnet Skandia efter att under ett antal år döpts om till Look.

 

När Skandiabiografen, strax efter 100-årsfirandet hösten 2023, plötsligt stod utan hyresgäst och riskerade att gå förlorad startade Stockholms filmfestival en crowdfunding-kampanj för att kunna hålla Skandia vid liv. Biografen har sedan den allra första upplagan 1990 utgjort ett nav för Stockholms filmfestival som välkomnat gäster som Quentin Tarantino, Francis Ford Coppola, Uma Thurman, Wong Kar-wai, Lauren Bacall och Martin Scorsese på biografens scen. Med stöd från såväl svenska som internationella filmskapare driver festivalen nu den klassiska biografen på Drottninggatan med ambitionen att på sikt,  varsamt kunna återställa och bevara Gunnar Asplunds pärla för Stockholms alla filmälskare.

Upptäck Skandias historia

Häng med på våra guidade visningar

Drottninggatan 82

111 36

Stockholm

sf_logo Powered by Stockholm International Film Festival